woensdag 16 juni 2010

Dubbele agenda's

Met integere mensen kan je veel gemakkelijker communiceren dan met mensen met dubbele agenda's.

Je kan frank en vrij praten en je weet dat dingen niet zomaar tegen je gebruikt gaan worden.

Soms overkomt het je dat mensen vanuit een andere invalshoek dan integriteit contact met je aangaan.

Heel vervelend is dat.

Regelmatig schrijf ik over de processen die daarmee te maken hebben.

Met welk doel?

Niet om personen met dubbele agenda's te dwingen te veranderen. Het is aan hen als ze niet integer bezig zijn. Mochten ze hun persoonlijk ontwikkelingsproces aangaan en dit gedrag wensen te veranderen, dan uiteraard bied ik ze mijn hulp aan, graag zelfs dan. Als ik kan mee helpen bevorderen dat communicatie in het bedrijfsleven verbetert, dan ben ik daar heel blij mee!

Uiteraard krijg ik vaak mensen in mijn praktijk die tegen dit thema dubbele agenda's aanlopen, en meestal zijn het de mensen in de directe omgeving die de dupe zijn van dit gedrag en naar een uitweg zoeken om hun energie niet nog meer in kwijt te raken.

Als ik dus schrijf is het altijd om de processen zichtbaar te krijgen door te beschrijven zoals die zich afspelen, zodat die (liefst in vroegtijdig stadium) zichtbaar en herkenbaar worden voor de direct betrokkenen in de omgeving.

Jarenlang schrijf ik op die manier al op internet om op die manier mijn kennis te delen met een groot publiek en daarmee kennis aan anderen in handen te geven, processen te leren herkennen en te leren herkennen waar de eigen mogelijkheden van de directe omgeving liggen binnen die processen.

Vanuit narcisme en/of andere persoonlijkheidsstoornissen kunnen zeer vervelende situaties ontstaan, juist voor de omgeving, zowel privé als zakelijk.

Met enige regelmaat zal ik een link van een artikel aan mijn weblog toevoegen als die wat meer achtergrond geeft over bepaalde persoonlijkheidskenmerken bevatten, om de kennis zo goed mogelijk te complementeren.

Mijn eigen kennis richt zich voornamelijk op het overbrengen van kennis, hoe mensen zo goed mogelijk in hun eigen kracht kunnen blijven binnen de processen die zich binnen bedrijven kunnen voordoen.

Gelukkig zijn extreme situaties veelal uitzonderingen, echter op het moment dat je daarmee te maken krijgt is het van belang daar persoonlijk zo gezond mogelijk uit te komen.

Voor Arbo diensten, P&O afdelingen is het van belang dat er goede procedures aanwezig zijn om binnen een bedrijf zo'n gezond mogelijke werksfeer te bevorderen en mogelijk te maken.Binnen mijn netwerk zitten diverse mensen die ook daarin behulpzaam kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,

Yvonne Mooijman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.